Brainstormsessies: Wat werkt en wat niet?

Brainstormsessies: Het op commando vragen aan werknemers om te komen met innovatieve ideeën werkt nooit. In het volgende artikel wil ik u enkele manieren geven hoe het wél werkt.

Eigenlijk vind ik brainstormsessies helemaal niet leuk. Ik heb daar drie belangrijke redenen voor: Ten eerste voelen brainstormsessies vaak als een ‘moetje’. Ten tweede vervalt de sessie meestal in een competitie tussen de deelnemers om te laten merken wie er de slimste jongen of meisje van de klas is. Ten derde: Het aan mij vragen om ‘even’ met vijf nieuwe ideeën te komen, is eigenlijk aan mij vragen om rustig in slaap te vallen.

Als je dit herkent, is er hoop. Laat vooropstaan dat ikzelf helemaal geen goede innovator ben, maar ik kan redelijk creatief zijn als ik een probleem moet oplossen.

Zomaar ‘out of the blue’ met innovatieve ideeën komen is in mijn ogen onmogelijk. Daarentegen is het stimuleren van creativiteit in onze breinen, heel gemakkelijk.

Het is echt heel simpel om de schakelaar in de hoofden van uw werknemers om te zetten van ‘normale’ naar ‘creatieve’ modus. Na het lezen van dit artikel, kun jij dit ook. Je zult verstelt staan van het effect!

1. Creeër een barriere

Het ‘Wat als?’-spel werkt heel goed. Wat als je een dag zonder stroom zit? Wat als de e-mail server niet meer werkt? Wat als alle leveranties twee dagen later worden geleverd? Wat als een kritische leverancier stopt? Nu komt het: ga met je team niet broeden op ‘reactieve’ oplossingen. Bedenk met elkaar hoe je ‘korte termijn’ oplossingen een ‘lange termijn’ oplossing kan laten worden! Een veel gebruikte ‘Wat als?’ is bijvoorbeeld: ‘Wat als er een krachtige concurrent morgen onze markt binnenstapt?’. Hoe zou jij reageren? Productverbreding, andere dienstverlening, andere prijsstructuur? Grote, blijvende veranderingen brengen creatieve reacties. Het is alleen zaak de juiste te implementeren, zonder dat de ‘grote’ verandering al heeft plaatsgevonden! Zo blijf je voorop lopen.

2. Speel quitte op alle eerste verkopen

Elke verkoop, elk project, elke dienst moet rendement opleveren, nietwaar? Maar wat als je – vanwege acquisitie- &aanloopkosten – je alleen maar quitte speelt of zelfs verlies lijdt op je eerste verkoop aan een nieuwe klant? Wat zou je kunnen doen om betrouwbare, rendabele en blijvende verkopen te gaan doen? En wat doet dat met je verkoop-strategie? Een vriend van mij heeft een bedrijf wat verwarmings- & airconditioning systemen levert. Hij zorgt ervoor dat hij op de eerste verkoop bewust verlies lijdt, om zo de ‘low cost’ provider te kunnen zijn. Hij maakt die ‘investering’ goed door omzet te maken op onderhoud, reparatie en upgrades van onderdelen. Elk bedrijf wil lange termijn relaties met hun klanten. Als het aangaan van een lange termijn relatie met je klanten de enige manier om te overleven, welke stappen moet jij dan nemen?

3. Schaf een managementlaag af

Dit is mijn favoriet. Managers en leidinggevenden kunnen onnodige vertraging in beslissinsprocessen brengen. Toch heb je ze nodig. Maar wat als deze laag verdwijnt voor een dag of een week? Welke impact heeft dat op de operationele processen? Welke processen komen tot stilstand? Door in een sessie te bepalen waar de beslissingen moeten komen te liggen, in geval de managers of leidinggevenden afwezig zijn, kun je er zomaar achterkomen dat er betere plekken zijn om deze beslissingen te leggen! Een procesversneller!

Een hint: beslissingen zouden altijd één laag lager genomen moeten worden, dan je aanneemt.

4. Val in de kokende lava

Als kind maakte ik met mijn vriendjes altijd een ‘obstakel’-koers. Met stenen, houten balken, potten en pannen bouwden we een route die genomen moest worden. Hierbij beeldden we ons in, dat de grond ‘hete lava’ was. Als je er af viel, was je ‘dood’. Verleg die gedachte eens naar je bedrijf: Wat als elke fout direct een fatale fout wordt? Als elke leverantie of dienst perfect moet zijn, wat moeten er dan doen? Kies met elkaar een (deel)proces en stel perfectie van het eindresultaat als een vereiste. Het is verbazingwekkend hoe creatief mensen kunnen zijn als er geen backup, ruimte, tolerantie, etc. is om op terug te vallen.

5. Doe zelf niet mee

Je werknemers zijn uitzonderlijk slim! Tenminste, als je in staat bent om de ‘creatieve’ schakelaar weet aan te zetten. Helemaal als je ze ook nog laat zien hoe slim ze zijn. Wanneer je bovenstaande technieken eens wil inzetten, versterk het effect dan nog door deze laatste tip. In eerste instantie zullen je medewerkers met suggesties komen om vervolgens verwachtingsvol op jouw reactie te wachten. Maar: zeg niets! Kijk simpel naar anderen in de groep, waarmee je laat merken om ook hun input te krijgen. Als snel zul je getuige zijn van een snelkookpan van goede ideeën, zonder dat je zelf deelneemt. Waarschijnlijk krijg je meer goede ideeën dan je ooit zelf kan implementeren!

Cesar Franken

Cesar Franken

(met dank aan Jeff Haden)